Porta-Bote salokamās motorlaivas

Porta-Bote salokamās laivas – Glisējam ar 3-zirgu motoru!

Porta-Bote salokamās laivas ir jauns produkts laivu tirgū Latvijā. Šogad laivošanas sezona ir iesākusies neparasti agri. Pirmos zandartus no laivas ķērām jau pirmajās februāra dienās, ūdeņi daudz kur vaļā un laivojami. Vai tādas būs turpmākās Latvijas ziemas? To mēs nevaram uzminēt, tomēr ir daudz skaidrākas lietas, reālas un pārbaudītas. Šoreiz par laivām. Par jaunām laivām Latvijā, par unikālām laivām.Porta-bote Alpha 10 Porta-Bote salokamās laivas

 

 

 

Droša laiva, kurā 100kg brangs makšķernieks ar 3 Zs dzinēju var pārvietoties ar vairāk nekā 18 km/h varbūt arī nav nekas īpašs(it sevišķi, ja palasa, kādus ātrumus apraksta makšķernieki forumos), bet iespēja pārvadāt šādu laivu bez piekabes, salikt, izjaukt 3-5 minūtēs? Bez pumpjiem, papildus grīdām, ātri un ērti?

Porta Bote alpha 14

Šis raksts tapa tieši tāpat kā visa informācija, kuru sniedzam, proti, pēc testa uz ūdeņiem, dabā, kad esam pārliecinājušies par produkta kvalitāti un vērtībām.

Porta-bote. Salokāma plastmasas laiva.

Porta-bote laivas ražo ASV. Ražo vairāk kā 40 gadus, pilnveidojot sākotnējo ideju par vieglu, saliekamu, ērti pārvadājamu un drošu laivu, gana ātru laivu.

Porta-bote ir motorlaiva, sertificēta ASV, Eiropā, Japānā un citās valstīs. Porta-bote ir ātra, jo tā ir viegla un tās konstrukcija ir veidota vieglai slīdēšanai pa ūdeni. Atkarībā no laivas izmēra ir limitēta arī dzinēja jauda, kura garākajai – 14 pēdu – Porta-botei ir pat 10 z/sp, tomēr limitēts ir arī dzinēja svars, kurš nedrīkst pārsniegt 37 kilogramus konkrētajai laivai, bet tās mazākām māsām – 12 un 10 pēdu modeļiem – atļautais dzinēja svars ir aptuveni 26 kilogrami, lai arī jaudas pieļaujamas salīdzinoši lielas – 8 un 6 z/sp. Porta-botei ir arī airu vietas un tā viegli slīd pa ūdeni, slīd taisni, jo šuves strādā kā ķīlis un laiva labi tur virzienu.IMG_0943

 

 

Porta-Bote salokamās laivas konstrukcija ir ļoti viegla, sastāv no polipropilēna plāksnēm, savienojumiem un alumīnija tranča. Mūsu testētās Porta-bote Alpha 10 pēdu modelis patiesībā ir 10 pēdas un 8 collas, jeb 3,27 metrus garš, šīs laivas korpuss sver tikai 35 kilogramus. Tas ir saprotams un kustināms svars vairumam mūsu veču vienatnē, lai gan šī ir vismaz divvietīga laiva copmaņiem, tehniskā pasē paredzēta vieta trijiem. Kopā ar sēdekļiem laivas svars sasniegs 40 kg. Papildus svaru veidos dzinējs un cits inventārs, kopējā laivas celtspēja ir paredzēta 266 kg. Man tomēr sanāk divi normāli veči, dzinējs un copes mantas. Vai arī divi mednieki, bises un suns, jo mūsu vīri vairumā gadījumu ir ražena auguma. Vietas gan laivā daudz, laiva ir plata un ērta, tajā ir 3 sēdekļi, kuri ir ievietojami obligāti tā kā to fiksācija ir laivas konstrukcijas sastāvdaļa, sēdekļi palīdz laivai saglabāt formu gaitā. Uz laivas malām iekšpusē nostiprināts peldošs materiāls(ideāli derēs džigu un citu mānekļu ieāķēšanai bortā copes laikā), kurš kopā ar sēdekļu peldspēju noturēs virs ūdens laivu, ja atgadās kas nelāgs. Porta-bote turas virs ūdens pat tad, kad ir pilna līdz malām ar ūdeni.

 

Interesantu izturības testu Porta-botei jāpilda Japānā. Tas ir Drop-Test. Laivu pielādē ar maksimālo tās celtspējas svaru(izmanto akmeņus un betona gabalus, kurus ievieto maisos, laivā) un met pret ūdeni no 7 m augstuma. Šo testu veic regulāri, kad importē jaunu laivu partiju un Porta-bote to vienmēr iztur. Porta-bote.com mājas lapā var atrast šādus attēlus, iespaidīgs tests. Porta-Bote salokamās laivas ir ļoti izturīgas.

DROPSTEST2 dROP-TEST

 

 

 

 

 

 

Kompakta, ērti glabājam laiva -Porta-Bote salokamās laivas

Porta-botei ir salokāma gareniski, tā sastāv no četrām loksnēm, kuras ir savstarpēji savienotas šuvēs izmantojot speciālu tehnoloģiju, salocīta tā ir ļoti plāna – priekšpuses biezums nepārsniedz 8 centimetrus, bet aizmugurējā daļa nebūs biezāka par 18-20 centimetriem(ražotājs raksta 17,8 cm), savukārt platums salocītai Porta-botei ir 59 cm. Šādu salocītu laivu pārvadājot var vienkārši nostiprināt uz auto jumta bagāžnieka, bet pēc copes glabāt garāžā pie sienas, pie griestiem, remonta bedrē vai citā izvēlētā vietā, jo laiva aizņem ļoti maz vietas.

EE4C6471 EE4C6434

Izvēlēties Porta-boti kā šī gada laivu jaunumu mūsu tirgū palīdzēja arī tāda Latvijas  nianse, kā daudzie dzinēju liegumi mūsu ūdeņos. Mums ir gana ezeru, kuros ir ierobežota maksimāla laivu dzinēju jauda, visbiežāk tie ir 5 z/sp. Nav daudz laivu, kuras spēj glisēt ar tik mazu motoru. Ar Porta-bote laivu aktīvs makšķernieks saglabā mobilitāti arī šādos apstākļos.

Porta-bote ir stabila, šo stabilitāti nodrošina tās konstrukcijas forma, laivas aizmugurē laiva ir tipiska “plakandibene” un tas ļauj laivā justies samērā brīvi. Pieminēšanas vērts ir arī fakts, ka Porta-botē var stāvēt uz grīdas. Pirmās sajūtas ir mazliet jocīgas, jo grīda zem kājām padodas, lokās, bet tas ir normāli, tāda ir laivas konstrukcija. Laivas priekšgals izveidots tāds, kurš labi šķeļ viļņus.

Par dzinējiem.

Jau rakstīju, ka dzinējiem ir jaudas un svara ierobežojumi. To jāņem vērā, jo jaunie 4-taktu dzinēji bieži vien ir samērā smagi. Konkrēto 10 pēdu laivu testēju ar samērā senu Yamaha 3 z/sp 2-taktu dzinēju, kurš sver nepilnus 12 kilogramus. Diemžēl nesanāca notestēt laivu ar atļautajiem 6 z/sp, ātrums varētu būt iespaidīgs, bet to noteikti izdarīsim siltākā laikā, ar pilnu laivas svaru. Laivas trancis ir salokāms, alumīnija, ar fiksācijas skrūvēm, uzstādot dzinēju uz tančā, dzinēja skrūves jāpievelk stingri, jo tās pastiprina tranča spriegojumu. Tāpat kā jebkurā motorlaivā – dzinēju ir vērts atsiet papildus, vibrācijas mēdz izspēlēt nelāgus jokus ar visām skrūvēm.

IMG_0937IMG_0934

Noteikti jāpiemin tāds Porta-botes papildaprīkojuma elements kā pārvadāšanas riteņi. Saliekam laivu, piestiprinām sānos transporta riteņus, sakrāmējam laivā visas mantas, uzliekam motoru un bez grūtībām aizripinām līdz ūdenim, ūdenī ielaižam kopā ar riteņiem, riteņus noņemam, kad esam laivā, stiprinājumi ir pārdomāti un ērti. Tāpat ar izkļūšanu krastā – riteņus varam pievienot, kamēr laiva vēl ūdenī un viegli izvilkt laivu no ūdens ar visām mantām un dzinēju.

Vienā rakstā ir grūti izstāstīt visas Porta-bote labās īpašības, it sevišķi, ja laivai to ir daudz. Interneta laikmetā mēs visu atrodam ātri, bieži vien pircējs māk pārdevējam uzdot tādus jautājumus, ka atliek tik pabrīnīties – cik nopietni produkts ir pētīts pirms izlemts interesēties par iegādi. Tāpēc, neko neslēpjot, norādīšu arī uz vienīgo man zināmo šīs laivas trūkumu – laivu būs grūtāk salikt, kamēr tā ir jauna, kā arī papildus spēks būs nepieciešams zemās temperatūrās. Lai nu kā – gan saliku, gan ūdenī ielaidu, gan pavizinājos, gan izjaucu viena cilvēka spēkiem. Ļoti iespējams, ka šovasar būšu biežs mazo ezeriņu viesis tieši ar šo laivu. Ir doma priekšā uzmontēt labu MotorGuide elektromotoru un iztikt bez iekšdedzes dzinēja un – aidā – prom no civilizācijas! Copei ir tik daudz variantu….

Vēl par laivu?

Porta-Botei ir 3 dažādi krāsojumi – gaišs krēmkrāsas, zaļganpelēks un zaļš maskēšanās krāsojums.

Ražotājs piedāvā samērā plašu aksesuāru klāstu – transporta riteņus, papildus solu ar muguras atbalstu, airus, trepes un pat burāšanas komplektu, bet mūsu amatnieki ir lieli meistari un noteikti izdomās vēl kādu labu papildaprīkojumu.

Šī laiva šķiet ļoti interesants risinājums gan makšķerniekiem, gan medniekiem, gan tiem, kuri dzīvo netālu no ūdeņiem, bet nevar atļauties laivu turēt uz piekabes vai ūdenī.

Tiksimies izstādē “Atpūta un Sports” š.g. 1.-3. aprīlī Ķīpsalā, Porta-bote tur būs!

Eholotes.lv, Porta-Bote salokamās laivas